Golongan yang didoakan malaikat


1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan karena tidur dalam keadaan suci”.

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu shalat.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Tidaklah salah seorang diantara kalian yang duduk menunggu shalat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia”

3. Orang – orang yang berada di shaf barisan depan di dalam shalat berjamaah.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang – orang) yang berada pada shaf – shaf terdepan”

4. Orang – orang yang menyambung shaf pada sholat berjamaah
(tidak membiarkan sebuah kekosongan di dalam shaf).
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu bershalawat kepada orang – orang yang menyambung shaf – shaf”

5. Para malaikat mengucapkan Amin ketika seorang Imam selesai membaca Al Fatihah.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Jika seorang Imam membaca ghairil maghdhuubi alaihim waladh dhaalinn, maka ucapkanlah oleh kalian aamiin, karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu”

6. Orang yang duduk di tempat shalatnya setelah melakukan shalat.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Para malaikat akan selalu bershalawat kepada salah satu diantara kalian selama ia ada di dalam tempat shalat dimana ia melakukan shalat, selama ia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata, Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia”

7. Orang – orang yang melakukan shalat shubuh dan ashar secara berjamaah.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Para malaikat berkumpul pada saat shalat shubuh lalu para malaikat ( yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga shubuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu shalat ashar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga shalat ashar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, Bagaimana kalian meninggalkan hambaku?, mereka menjawab, Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan shalat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan shalat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat”

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan orang yang didoakan.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan”

9. Orang – orang yang berinfak.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak. Dan lainnya berkata, Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit”
(Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010)

10. Orang yang sedang makan sahur.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada orang – orang yang sedang makan sahur”
(Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath Thabrani, meriwayaatkan dari Abdullah bin Umar ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhiib wat Tarhiib I/519)

11. Orang yang sedang menjenguk orang sakit.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan bershalawat kepadanya di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja hingga shubuh”
(Imam Ahmad meriwayatkan dari Ali bin Abi Thalib ra., Al Musnad no. 754, Syaikh Ahmad Syakir berkomentar, “Sanadnya shahih”)

12. Seseorang yang sedang mengajarkan kebaikan kepada orang lain.
Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam bersabda, “Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah diantara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain”
(Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abu Umamah Al Bahily ra., dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Kitab Shahih At Tirmidzi II/343)

Sumber Tulisan Oleh : Syaikh Dr. Fadhl Ilahi (Orang – orang yang Didoakan Malaikat, Pustaka Ibnu Katsir, Bogor, Cetakan Pertama, Februari 2005)
dari GERAKAN CINTAKAN AL-QUR’AN


What's inside your bag



dapat tag dari shera yg i best gk la..act i dh de bce psal pe de dlm bag korg ni..xsgka lak de shera ni nk tag i..so i jwb la eh.....



Gmbr beg yg korg selalu bawak. sertakan jenama, kegunaan dan riwayat beg tersebut.





    • beg jenama apa?





    i sbnarnye byk handbag nih..tp i nk kongsi 1 je...xpasti lo jnama pe sbb beg 2 skrg dlm blik lme..esk bru taw kot... tp cap from msjid india je..hehehe..malu2..   
    i bli time 2nd time pg sne sbb time 2 urgent nk bli handbag soo msjid india pon msjid india la..soo ambik je la..


    • kegunaan beg ni?


    oohhhh...sgt byk weh.. tp yg pasti i xbyk p klas ok..bwk g jln2 g mmerlukan i bwk byk brg...


    • riwayat beg  ni?
    dh setahun kot sbb bli time nk ry thn lps ngn ehem2..




    Pandangan dekat beg tersebut



    time nih dlm bot nk p p.redang..nk tgk dkt2 npe h???
    nk bli?? igt nk jual ke hah??? pg cri kt msjid india la klo nk :P







    Isi dalam beg
















    act dlm beg putih ni de lg beg kecik yg i bwk g mn2..ni beg ni pokodot2.















              • de bedak compax gervenne utk touchup2... 

              • perfume Enchanteur colour purple ;) wangi seh..ble snbur2 rse in l0ve gtew haa..

              • lipbam @ lip care from Nivea & lipgloss from Avon (gmbr kt atas xde kn bnde2 ni sbb bnde2 2 dlm almari )

              • losyen tgn must be there sbb pas mkn pkai komfom xde bau dh tgn 2..kalo mkn pkai tgn la bkn pkai sudu k...
              .
              • de pndrive 2 GB bli time bli laptop ni..bwk kalo g klas je....

              • tissue mesti kne de sbb nk lap peluh2 nih....

              • de purse yg i bli time g ACEH INDON..brand JAROE..































    Tag kat sape


    nurul 
    (mesti de mcm2 dlm beg die nih)





    Reactions: 
    3 ulasan: Links to this post

    Group Menghina Nabi Muhammad S.A.W di FACEBOOK



    Mereka sengaja memprovok kita agar kita melenting .. Mereka gembira melakukannya .. Apa yang patut kita lakukan ? Tak rasa ini perbuatan rakyat Malaysia berdasarkan bahasa yang digunakan .. Sebarkan di blog masing masing ...

    Sangat sangat menghinakan ...

    kredit from : BEN ASHAARI ....

    rama-rama


    igt x time kecik2 dlu lagu rama2

    dr ulat jadi kepompong
    .
    .
    .
    .
    sambung la sbb dh xigt lagu2 
    tp yg last skali
    .
    .
    pomm..jd lah rama2 yg indah
    hahahaha
    so sweet igt zmn dlu2 kn..

    ckp psal rama2 ni i nk kongsi 1 cte..
    kalo spe de add FB i myb dh taw kot psal rama2 ni kn..
    tp bg yg lom add rajin2 add  nk  bg taw cte suam2 kuku nih..


    ~~~~~~PASALLLLL~~~~~


    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .


    de 3 ekor rama2 dlm toilet kt blok i nih..
    3 ekor lak 2..xthn tol la..myb rama2 jantan kot..hehehe
    de junior ckp de 1 ari 2 byk rama2 kt stadium..ruginye xtgk..
    ps2 i reka2 cte la, myb rama2 2 nk blik ps2 tsesat then msuk dlm toilet kteorg..
    logik x????   logik kn...
    ni i kongsi ngn korg psal rama2 yg de dlm toilet..

    no 1 ----) dh patah separuh syp die..
    like cacat la..kesian sbb xleh dh tbang tggi2..
    so die dok atas lntai je



    tgk mata die..walayehhhhh..bulat cm bat kn.

    no 2-----) patah ckit je sayap..belagak ngn org nk tlg die kuar dr singki.
    np tah ske dok dlm singki 2.



    no 3-----) masih suci tanpa pape cedera..
    melekat kt dinding je...










    lps i post gmbr ni kt FB de kwn2 ckp xde kje ke? pdhal lg 2 ari nk exam xstdy lg nih...
    ps2 i ckp la bnde ni cm keajaiban..so snap je la pic rama2 ni...


    dh2 jom stdy lak dr mmbebel pjg kt cni..
    mmbebel pon xkne byr  kn
    i liokeeeeeeeeee....




    tanda2 kematian menemui anda~~~~~



    Bertaubat sebelum tiba saat kematian

    Setiap manusia yang dilahirkan di dunia ini, cepat atau lambat pasti akan mengalami suatu proses berpisahnya roh dengan jasad. Dalam bahasa agama, proses tersebut dinamakan proses kematian. Seseorang yang meninggal dunia akan meninggalkan segala apa yang dimilikinya, baik isterinya, suaminya, anaknya, orang tuanya, kekasihnya, pekerjaannya, hartanya atau keinginan dan cita-citanya  di masa depan.

    Tanda-tanda kematian ini terbahagi kepada beberapa keadaan :
    Tanda 100 hari sebelum hari kematian. 

    Ini adalah tanda pertama dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala kepada hambaNya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakiNya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma mereka sadar atau tidak saja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar.
    i) Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil, contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih di mana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya nikmat dan bagi mereka sedar serta berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati.
    ii) Selanjutnya maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian. Tanda ini akan lenyap begitu saja. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

    Tanda 40 hari sebelum hari kematian

    i) Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut -  denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pohon yang letaknya di atas Arasy Allah S.W.T.  Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persiapan ke atas kita. Antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang waktu.
    iii) Malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini   terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabut.
    Tanda 5 hingga 7 hari sebelum hari kematian.

    i) Anak lidah bergerak-gerak.
    ii) Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba hanya berselera untuk makan.

    Tanda 3 hari

    i) Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dirasa maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandung banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.
    ii) Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit, hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dirasa jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu di mana bagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

    Tanda 1 hari
    Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.
    Tanda akhir
    i) Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat, akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum.
    ii) Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah, berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah S.W.T yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

    Baginda Rasullullah S.A.W bersabda:
    "Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai ke lutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."

    `"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail  akan   menebarkan  sayapnya yang di sebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada di sekelilingnya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail.
    “Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail  akan menebarkan sayap di sebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang di sekelilingnya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.”
    1. Aku rumah yang terpencil, maka akan senang dgn selalu membaca Al-Quran.
    2. Aku rumah yg gelap, maka terangilah aku dgn selalu sembahyang malam.
    3. Aku rumah penuh tanah dan debu, bawalah amal soleh yg menjadi hamparan.
    4. Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.
    5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nankir, maka banyaklah bacaan "Laa illallah, Muhammadur Rasulullah" supaya kamu dapat jawapan kepadanya.















    bersediakah kte utk mati??
    YA  ALLAH ampun kn la segala dosa2 ku..
    amin.....


    BEZA MENTEGA DAN MARJERIN

    PLANTA 




    MARJERIN 


    Marjerin pada asalnya bahan yang dihasilkan bagi menggemukkan ayam belanda
    (turkey). Apabila ia menyebabkan kematian kepada haiwan terbabit, orang yang
    melabur wang mereka dalam kajian itu mahukan wang mereka semula lalu memerah
    otak untuk mencari jalan apa yang mahu dibuat dengan barangan tersebut bagi
    mendapat semula wang pelaburan mereka.

    Ianya adalah sebatian bahan berwarna putih yang tidak menyelerakan lalu
    mereka tambah pewarna kuning dan menjual kepada orang ramai sebagai ganti
    mentega. Suka tak? Mereka dengan liciknya telah menghasilkan marjerin dengan
    pelbagai perasa baru.

    TAHUKAH ANDA ....perbezaan antara marjerin dan mentega?
    Bacalah sehingga ke akhirnya.anda tentu tertarik! Kedua-duanya mempunyai
    jumlah kalori yang sama. Mentega sedikit tinggi kandungan lemak tepunya
    sebanyak 8 gram berbanding 5 gram pada marjerin. Dengan memakan marjerin
    boleh meningkatkan penyakit jantung pada wanita sebanyak 53% berbanding
    memakan jumlah sama mentega, menurut Kajian Perubatan Harvard yang terbaru.
    Memakan mentega meningkatkan penyerapan banyak nutrien lain dalam makanan.
    Mentega mempunyai banyak faedah nutrisi berbanding marjerin kerana ia adalah
    makanan tambah nilai!

    Mentega lebih enak berbanding marjerin dan ia boleh menaikkan rasa makanan
    lain. Mentega sudah pun wujud selama berabad-abad sedangkan marjerin
    terhasil kurang dari 100 tahun.

    Dan sekarang kita bercakap tentang marjerin. Ia sangat tinggi kandungan asid
    lemak Trans. Meningkatkan risiko penyakit jantung koronari sebanyak tiga
    kali ganda. Ia meningkatkan kolesterol total serta LDL (kolesterol
    berbahaya) dan menurunkan HDL (kolesterol bagus). Marjerin menaikkan risiko
    penyakit barah sebanyak lima kali ganda. Ia mengurangkan jumlah susu badan.
    Ia juga merendahkan respons perta hana n tubuh serta keberkesanan insulin
    semula jadi badan.

    Dan ini ialah fakta yang paling membimbangkan . INI IALAH BAHAGIAN YANG
    SANGAT MENARIK!
    Marjerin hanya kekurangan SATU MOLEKUL untuk menjadi PLASTIK. Fakta ini
    sahaja sudah cukup membuatkan saya mengelak dari memakan marjerin seumur
    hidup saya dan setiap barangan yang melalui proses hidrogenasi (ia bermakna
    hidrogen ditambah, mengubah struktur molekul bahan).

    Anda boleh cuba melakukan ujikaji ini:
    Belilah satu mangkuk marjerin dan tinggalkan ia dalam garaj mahupun tempat
    teduh..

    Dalam masa dua hari anda akan dapati dua perkara berikut:

    1-tiada lalat yang menghurung, tidak juga lalat buah akan menghampirinya (ia
    sepatutnya memberitahu sesuatu kepada anda)

    2-ianya tidak akan membusuk atau bertukar baunya kerana ia tiada nilai-nilai
    nutrisi, tidak akan ada apa yang tumbuh atasnya. Hatta satu mikroorganisma
    juga tidak akan membiak atasnya. Kenapa? Kerana ia sangat hampir kepada
    plastik.

    Mahukah anda meleburkan Tupperware dan menyapu ia ke atas roti
    anda?

    BAGUSLA KALAU DAH TAHU..Sebar2kan supaya jumlah pesakit jantung & barah berkurang

    sumber : klik laaaa.


    .
    Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama